Isu Guru Masih Menggunakan Chalk And Talk
Walaupun ramai dalam kalangan guru menyedari kepentingan teknologi dalam PdPc kaedah chalk talk masih menjadi amalan pengajaran dalam abad ini Berita Harian 2017. Namun begitu kaedah pengajaran konvensional chalk and talk masih meluas digunakan Berita Harian 2017 Husni Abdullah et al 2018.
Professionalteachingstandard Isu Guru Masih Menggunakan Kaedah Tradisional
Hal yang sebeginilah yang mendatangkan isu yang tidak sepatutnya terjadi Noraziah 2009.

Isu guru masih menggunakan chalk and talk. NorHisham et al 1996. Akan mengurangkan kekerapan pelaksanaan PdP menggunakan kaedah chalk talk kerana memberi kesan negatif kepada minat pelajar untuk belajar Che Mohd Noor Ahmad 2015. Bilangan guru terlatih di dalam bidang ICT yang masih belum mencukupi.
Guru kurang mempunyai kepakaran dalam menyampaikan pedagogi yang terkini iaitu yang bersesuaian dengan pengajaran abad ke-21. Kenyataan di atas disokong Jemaah Nazir Sekolah 1992 yang menjelaskan bahawa guru masih kekal dengan peranan lama mereka sebagai pengajar. Walaubagaimanapun didapati guru-guru juga menggunakan kaedah chalk and talk untuk menyampaikan konsep Matematik dalam proses pengajaran dan pembelajaran Matematik.
Guru perlu memiliki kesediaan menggunakan teknologi. Guru menggunakan pengajaran secara tradisional untuk menghabiskan sukatan pelajaran yang ditetapkan dengan segera. Laporan Penilaian Kurikulum Baru Sekolah Menengah KBSM yang dibuat oleh para pensyarah Maktab Perguruan di Malaysia mendapati sebilangan besar guru-guru tetap dan kekal dalam mengamalkan gaya.
Dalam kaedah ini guru lebih menumpukan kepada penggunaan papan tulis. Sehingga hari ini isu ini masih tidak dapat diselesaikan dan menjadi satu masalah yang semakin menular di setiap sekolah di seluruh negara. Kaedah tradisional yang berpusatkan guru tidak banyak memberi peluang kepada murid untuk menyumbang kepada perkembangan idea mereka.
Guru luar bidang bermaksud guru yang tidak mempunyai kelayakan sijil atau major dalam mata pelajaran yang diajar. Kaedah ini bukannya tidak bagus tetapi. Dengan lain perkataan strategi pembelajaran lebih berfokus dan berpusatkan kepada guru.
Beberapa isu berkaitan dengan Standard Pengajaran Profesional yang akan dikupas ialah isu guru masih menggunakan kaedah tradisional isu disiplin guru isu guru tidak mahir dalam ICT dan isu guru mengajar subjek bukan opsyen. Pelajar lebih berminat jika turut dilibatkan sama dalam PP guru. Ini memperlihatkan tahap kesediaan guru-guru untuk membuat transformasi kaedah PdPc di dalam kelas masih lambat berlaku dalam sistem pendidikan di negara ini Badrul Hisham.
Pengajaran guru-guru di sekolah yang masih menggunakan kaedah tradisional seperti kaedah syarahan dan chalk and talk serta menggunakan alat. Guru yang berada pada abad ke-21 kini telah disarankan supaya menyampaikan ilmu mengikut tahap pemikiran murid. Ironinya guru-guru ini pula seakan memperkecilkan usaha rakan-rakan yang cuba untuk.
Hal ini berlaku kerana pihak pentadbir tidak mengambil peduli sama ada guru yang mengajar mengikut opsyennya ataupun tidak. Isu-isu kontemporari dalam pendidikan Matematik. Walapun kaedah chalk talk masih relevan untuk dilaksanakan namun penggunaannya perlu.
Namun terdapat guru-guru yang masih menggunakan kaedah tradisional yang ditakrifkan sebagai pendekatan pengajaran berasaskan guru seperti syarahan soal-jawab hafalan dan perbincangan Md Yusoff et al 2006. Guru ini dikehendaki mengajar subjek bukan bidang setelah mendapat penempatan. Kaedah chalk and talk adalah kaedah yang sangat popular di kalangan guru.
Kebiasaannya guru-guru menggunakan kaedah chalk and talk untuk mengajar sesuatu mata pelajaran. PAK21 bukanlah mengenai teknologi semata-mata. Isu-isu kontemporari akan bermula dengan penerokaan dan penjelajahan asal usul tujuan dan struktur pendidika.
Laporan Penilaian Kurikulum Baru Sekolah Menengah KBSM mendapati sebilangan besar guru mengamalkan strategi pengajaran sehala chalk and talk. Tugas utama seorang pengajar atau guru adalah untuk memudahkan pembelajaran para pelajar. Pendekatan penggunaan bahan bantu mengajar dan kerja-kerja amali kurang dipraktikkan Suhaimi 2008.
Pendekatan corak tradisional dan chalk and talk sudah kurang relevan dengan keperluan pelajar hari ini. Chalk and talk menjadi isu dalam pelaksanaan pendekatan pengajaran kerana kebanyakan guru kerap kali menggunakan pendekatan tradisional dalam pengajaran mereka. PdP PAK21 masih kurang difahami dengan jelas oleh guru pelatih dari sudut perancangan dan pelaksanaannya.
Bagi menghadapi cabaran ini seorang guru perlu bersiap siaga dari segi mental dan. Guru-guru masih lagi didapati mengamalkan pendekatan yang mudah atau lama chalk and talk iaitu pendekatan menyampaikan maklumat kepada pelajar secara sehala sahaja. Pelbagai cara boleh dilakukan untuk mengatasi masalah ini dan menarik minat pelajar di dalam kelas.
Penggunaan kaedah konvensional iaitu kaedah chalk and talk dalam pengajaran menjadikan. Hal ini dilihat apabila guru masih lagi menggunakan pendekatan penyampaian maklumat kepada murid secara sehala sebagai contoh pengajaran yang menggunakan kaedah lama atau mudah iaitu chalk and talk. Perihal seumpama ini lah yang menyebabkan guru-guru berpatah arang untuk menggunakan kemudahan-kemudahan ini kerana bagi mereka masa dan tenaga banyak dibazirkan untuk membuat persediaan berbanding dengan kaedah tradisional iaitu Chalk and Talk.
Teks serta pendekatan secara tradisional iaitu chalk and talk masih lagi diamalkan oleh kebanyakan guru dan pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas yang berpusatkan guru berbanding dengan pelajar Siti Hawa 2008. Namun realitinya guru masih cenderung menggunakan kaedah konvensional Yusof Hashim 2001. Seorang guru yang berkualiti pasti akan melakukan apa sahaja yang mereka mampu untuk memberikan sebuah pengajaran yang efektif.
Kaedah chalk and talk adalah kaedah yang sangat popular di kalangan guru. Hal ini juga dipersetujui oleh Rajendran Nagappan 2010 yang menyatakan. Walaupun telah melangkah ke era sains dan teknologi masih ada guru-guru yang menggunakan teknik pengajaran chalk and talk yang sangat membosankan.
Kandungan kurikulum Sejarah amat padat dengan fakta-fakta dan tahun-tahun yang perlu diingati oleh murid. Internet yang semakin maju. Guru masih mengekalkan kaedah tradisi di bilik darjah seperti kaedah Chalk and Talk.
Terdapat GP yang lebih berumur dan mereka lebih suka menggunakan kaedah chalk and talk semasa mengajar. Perubahan tersebut kerana berdasarkan kajian UNESCO yang menyatakan murid lebih mudah mempelajari pelajaran dengan menggunakan bahasa ibundanya dan profisiensi Bahasa Inggeris guru pada tahap cemerlang dan baik hanya sekitar 25 sahaja. Oleh itu cara pengajaran ini menyumbang kepada masalah sikap dan minat pelajar dalam subjek sejarah Lorig 2003.
Cara chalk and talk. Para guru juga lebih menekankan pembelajaran yang boleh meningkatkan prestasi sekolah daripada menumpukan pembelajaran sepanjang hayat. Menurut Aziz Sharmizal 2007.
Kaedah ini bukannya tidak bagus tetapi cikgu sepatutnya pandai mempelbagaikan kaedah pengajaran mereka agar tidak bosan. Dapatan kajin mendapati guru-guru menggunakan papan tulis untuk menerangkan konsep. Pengajaran dan pemudahcaraan yang masih menggunakan kaedah tradisional seperti chalk and talk dilihat sudah kurang sesuai dalam usaha menjana kreativiti dan inovasi murid pada masa kini.
Kaedah ini lebih tertumpu kepada guru sebagai sumber utama untuk bantuan dan maklumat Hamm dan Adams 1994.
Pendekatan Pengajaran Matematik Yang Dilaksanakan Dalam Bilik Darjah
Isu Dan Cabaran Yang Dihadapi Oleh Guru Pendidikan Khas By Ning Cy
Comments
Post a Comment